Polonia versus Poluare

noiembrie 25, 20200

Da, probabil ca suna ciudat dar acesta este adevarul!

Doresc sa fiu clar de la inceput, sunt un mare sustinator al energiei regenerabile si cred cu tarie in faptul ca in 30 de ani nu vor mai exista furnizori de energie, practic toate persoanele juridice si fizice o sa devina „prosumatori”. Adica nu numai ca o sa consume energie, dar o sa si-o si produca singuri, sub forma de energie regenerabila.

Si mai cred cu tarie ca gazul, sub diversele lui forme, este o abordare inteligenta in cea ce priveste securitatea energetica si tranzitia spre o strategie „green” sustenabila.

Politicile agresive de „green” chiar incep sa ma deranjeze, sunt populiste, de cele mai multe ori fara sa contina date de incredere si folosite mai mult in campaniile electorale. In plus, implementarile acestor strategii se fac de multe ori intr-un mod haotic, fara o viziune macro economica, care nu face decat sa pericliteze securitatea energetica a zonelor respective.

Daca insa analizam impactul economic al implementarii unor politici radicale de „decarbonificare”, de tipul celui practicat de Joe Biden in SUA, pentru a-i linisti pe alegatorii care se intreaba ingrijorati ce se va intampla atunci cand industriile traditionale, precum cea petroliera, aflate pe lista neagra a „politicilor verzi”, vor disparea. Ceea ce nu se spune insa este ca, cel putin pana acum, puse in aplicare toate aceste politici au avut efecte exact contrare celor anuntate cu mare pompa. De pilda, statul California, controlat politic de democrati, care au implementat politici verzi extrem de agresive, nu doar ca are o electricitate de aproape doua ori mai scumpa decat media din Statele Unite, dar se confrunta cu dese pene de curent.

Sa revenim la masina electrica, care ar trebui sa „conduca” la reducerea amprentei de carbon in Polonia. Corect? (Doresc sa mentionez ca sunt constient de celelalte elemente care polueaza in cazul unei masini cu motor ICE, aici ma refer strict la amprenta de carbon in tara respectiva). Mai jos regasiti un grafic care specifica sursa productiei de electricitate in anumite tari.

Sursa Roland Berger 2020

In graficul de mai jos regasiti o calculatie a momentului in care o masina electrica, compacta in aceeasi clasa cu cele cu motor ICE (motor cu combustie interna ce functioneaza cu motorina sau benzina) si un rulaj de 300,000 km, devine cu adevarat mai ecologica decat cele cu motor ICE.

sursa: Roland Berger

Mai concret, in Franta o masina electrica devine „greener” doar dupa ce parcurge 50,000 de km, in Romania dupa 73,000 km, iar in Germania dupa 100,000 km.

Polonia, care isi produce energia electrica in proportie de 90% din resurse care polueaza si implicit afecteaza amprenta de carbon (carbune, petrol, Gaz) genereaza marea surpriza. Practic in aceasta tara a EU, masinile cu motor pe motorina polueaza mai putin decat o masina electrica. Trist, dar adevarat, nu-i asa?!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Social media